29 December 2009

~tahniah~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/29/2009 12:57:00 AM 0 PeMbErI IdeA Links to this post
salam...

tahniah korg yg telah sah menjadi suami isteri.... n tak lupe gak..mmber2 yg bertunang... n tak ketinggalan dgr2 ade mmber yg bakal menimang cahaya mata.. hohoh..maju btul korg ni..heheheh... apepun aku tetap doakan korg bahagia hingga ke akhirnya..aminn....

tak perlu mencari teman secantik Balqis,andai diri tidak sehebat Sulaiman..
mengapa mengharapkan teman setampan Yusof,jika kasih tak setulus Zulaikha...
tak perlu mengharapkan teman seteguh Ibrahim,andai diri tak sekuat Siti Hajar..
dan mengapa didambakan teman hidup bak Siti Khadijah,
kalau diri tak sesempurna Rasulullah S.A.W...

Bimbinglah dia dan terima kekurangan itu sebagai unik,carilah kebaikan padanya,bersyukurlah kerana dipertemukan dan berdoalah diakan terus menjadi milikmu....

23 December 2009

~bob marley-don't worry be happy~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/23/2009 11:49:00 PM 0 PeMbErI IdeA Links to this post
Here's a little song I wrote
You might want to sing it note for note
Don't worry, be happy
In every life we have some trouble
But when you worry you make it double
Don't worry, be happy
Don't worry be happy now

[CHORUS]
Don't worry,be happy.Don't worry,be happy.
Don't worry, be happy. Don't worry,be happy.

Ain't got no place to lay your head
Somebody came and took your bed
Don't worry,be happy.
The landlord say your rent is late
He may have to litigate
Don't worry,be happy.

[CHORUS]
(Look at me--I'm happy.Don't worry,be happy.
Here I give you my phone number. When you worry,call me,
I make you happy.Don't worry,be happy.)

Ain't got no cash,ain't got no style
Ain't got no gal to make you smile
Don't worry,be happy.
'Cause when you worry your face will frown
And that will bring everybody down
Don't worry,be happy.

[CHORUS]
(Don't worry.Don't worry.Don't do it.
Be happy.Put a smile on your face.
Don't bring everybody down.
Don't worry.It will soon pass,whatever it is.
Don't worry,be happy.
I'm not worried;I'm happy.)



21 December 2009

~kehidupan yang tenang~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/21/2009 11:34:00 PM 2 PeMbErI IdeA Links to this post
salam...
alhamdulillah...aku suka kehidupan aku skrg ni..nampak tenang je... xde sedih2 yg selalu wat aku rase nk nangis... ape2 pun yg lepas ..bagi aku tue sumer adlah pengajaran yg terbaik wat aku untuk menghadapi hari2 aku yg mendatang nnti...

lagi 2 minggu aku akan kembali kepada kehidupan aku sebagai seorang pelajar... sem depan adlah semester ke 4...aku harap n aku berdoa agar aku dpt wat terbaik n dapat capai target ...hhuhuhu... n hope for my "mase depan" too... hehehe...hope kami dpt capai ape yg nk dicapai...insyAllah

17 December 2009

~merindui~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/17/2009 11:03:00 PM 2 PeMbErI IdeA Links to this post
salam
kalu ade yg baca tajuk mesti rase cam nk trmunth je kn2...hahah..lantak ar aku nk ckp gak aku rindu kt Mr.N aku tue... nk wat camne aku mmg dh rindu kt dia...waaaa...lame seh x jumpe dia... xsabo rase nyer nk msuk sem baru...nk jumpe dia... jarang aku expose bende2 camni..tp aku mmg rindu kt dia ... huhuhu

16 December 2009

Akan Ku Jumpa - Azfar (OST Antara Garisan)

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/16/2009 11:19:00 AM 2 PeMbErI IdeA Links to this post
Ku mengatur langkahku
berjalan tanpa bayang-bayangMu
langit dan bumi setia, menemaniku
matahari menyinar tak pernah berpihak padaku
Ku kepanasan tanpa perlindunganMu.

Hari berganti hari aku masih teguh menanti
Hadir diri Mu dalam hidupku ini
Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari
Namun yakinku Kau kan kutemui

Ku takkan pernah cuba berhenti
langkahku mencari Cinta
Yang ku tahu hanya tuk diriku
kan ku terus cari sampai hujung dunia

Kerna ku tahu akanku jumpa diriMu
dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu

Kulihat semua gembira
bila mengenali erti Cinta
senyuman ku beri hanya duka
bila ingin Teman tuk berbicara

Cinta jangan sembunyi
mataku kabur mencari
hadirlah dalam hidupku ini
Cinta jangan engkau pergi bila langkahku cuba
untuk mengejar diriMu

12 December 2009

~kisah sebatang pokok epal~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/12/2009 02:51:00 AM 0 PeMbErI IdeA Links to this post
apple tree

Suatu masa dahulu, terdapat sebatang pokok epal yang amat besar. Seorang kanak-kanak lelaki begitu gemar bermain-main di sekitar pokok epal ini setiap hari. Dia memanjat pokok tersebut, memetik serta memakan epal sepuas-puas hatinya, dan adakalanya dia berehat lalu terlelap di perdu pokok epal tersebut. Budak lelaki tersebut begitu menyayangi tempat permainannya. Pokok epal itu juga menyukai budak tersebut.


Masa berlalu... budak lelaki itu sudah besar dan menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi menghabiskan masanya setiap hari bermain di sekitar pokok epal tersebut. Namun begitu, suatu hari dia datang kepada pokok epal tersebut dengan wajah yang sedih. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku bukan lagi kanak-kanak, aku tidak lagi gemar bermain dengan engkau," jawab budak remaja itu. "Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang untuk membelinya," tambah budak remaja itu dengan nada yang sedih. Lalu pokok epal itu berkata, "Kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada padaku. Jualkannya untuk mendapatkan wang. Dengan itu, kau dapat membeli permainan yang kau inginkan." Budak remaja itu dengan gembiranya memetik semua epal di pokok itu dan pergi dari situ. Dia tidak kembali lagi selepas itu. Pokok epal itu merasa sedih.



Masa berlalu... Suatu hari, budak remaja itu kembali. Dia semakin dewasa. Pokok epal itu merasa gembira. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku tiada masa untuk bermain. Aku terpaksa bekerja untuk mendapatkan wang. Aku ingin membina rumah sebagai tempat perlindungan untuk keluargaku. Bolehkah kau menolongku?" Tanya budak itu. "Maafkan aku. Aku tidak mempunyai rumah. Tetapi kau boleh memotong dahan-dahanku yang besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya." Pokok epal itu memberikan cadangan. Lalu, budak yang semakin dewasa itu memotong kesemua dahan pokok epal itu dan pergi dengan gembiranya. Pokok epal itu pun tumpang gembira tetapi kemudiannya merasa sedih kerana budak itu tidak kembali lagi selepas itu.



Suatu hari yang panas, seorang lelaki datang menemui pokok epal itu. Dia sebenarnya adalah budak lelaki yang pernah bermain-main dengan pokok epal itu. Dia telah matang dan dewasa."Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Maafkan aku, tetapi aku bukan lagi budak lelaki yang suka bermain-main di sekitarmu. Aku sudah dewasa. Aku mempunyai cita-cita untuk belayar. Malangnya, aku tidak mempunyai bot. Bolehkah kau menolongku?" tanya lelaki itu. "Aku tidak mempunyai bot untuk diberikan kepada kau. Tetapi kau boleh memotong batang pokok ini untuk dijadikan bot. Kau akan dapat belayar dengan gembira," cadang pokok epal itu.Lelaki itu merasa amat gembira dan menebang batang pokok epal itu. Dia kemudiannya pergi dari situ dengan gembiranya dan tidak kembali lagi selepas itu.



Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki yang semakin dimamah usia, datang menuju pokok epal itu. Dia adalah budak lelaki yang pernah bermain di sekitar pokok epal itu. "Maafkan aku. Aku tidak ada apa-apa lagi nak diberikan kepada kau. Aku sudah memberikan buahku untuk kau jual, dahanku untuk kau buat rumah, batangku untuk kau buat bot. Aku hanya ada tunggul dengan akar yang hampir mati... " kata pokok epal itu dengan nada pilu. "Aku tidak mahu epalmu kerana aku sudah tiada bergigi untuk memakannya, aku tidak mahu dahanmu kerana aku sudah tua untuk memotongnya, aku tidak mahu batang pokokmu kerana aku berupaya untuk belayar lagi, aku merasa penat dan ingin berehat," jawab lelaki tua itu. "Jika begitu, berehatlah di perduku," cadang pokok epal itu. Lalu lelaki tua itu duduk berehat di perdu pokok epal itu dan berehat. Mereka berdua menangis kegembiraan.


CERITA INI DIPAPARKAN UNTUK MENGAJAK PARA REMAJA BERFIKIR TENTANG PENGAJARAN YANG DAPAT DIAMBIL DI SEBALIK CERITA TERSEBUT. SEBENARNYA, POKOK EPAL YANG DIGAMBARKAN DI DALAM CERITA ITU DIANALOGIKAN SEBAGAI KEDUA-DUA IBU BAPA KITA. BILA KITA MASIH MUDA, KITA SUKA BERMAIN DENGAN MEREKA. KETIKA KITA MENINGKAT REMAJA, KITA PERLUKAN BANTUAN MEREKA UNTUK MENERUSKAN HIDUP. KITA TINGGALKAN MEREKA, DAN HANYA KEMBALI MEMINTA PERTOLONGAN APABILA KITA DI DALAM KESUSAHAN. NAMUN BEGITU, MEREKA TETAP MENOLONG KITA DAN MELAKUKAN APA SAHAJA ASALKAN KITA BAHAGIA DAN GEMBIRA DALAM HIDUP. ANDA MUNGKIN TERFIKIR BAHAWA BUDAK LELAKI ITU BERSIKAP KEJAM TERHADAP POKOK EPAL ITU, TETAPI FIKIRKANLAH, ITU HAKIKATNYA BAGAIMANA KEBANYAKAN ANAK-ANAK MASA KINI MELAYAN IBU BAPA MEREKA. HARGAILAH JASA IBU BAPA KEPADA KITA. JANGAN HANYA KITA MENGHARGAI MEREKA SEMASA MENYAMBUT HARI IBU DAN HARI BAPA SETIAP TAHUN. SEMOGA MEMBERIKAN KEINSAFAN DAN KESEDARAN KEPADA PARA REMAJA.

~jangan bersedih~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/12/2009 02:44:00 AM 0 PeMbErI IdeA Links to this post
Kenapa impian itu bukan seindah angan-angan? Kenapa kehidupan tidak semudah perancangan? Kenapa kebenaran itu kadangkala pahit? Wahai hati, itulah kehidupan. Sesaat manis akan melupakan setahun pahit. Setahun pahit akan hargai sesaatnya manis. Hidup manis tanpa pahit membuat kita lupa siapa kita. Hidup pahit tanpa manis menjadikan kita lebih cekal dan pandai menghargai.

http://img411.imageshack.us/img411/6366/sadness800ro7.jpg

Wahai hati, bersabarlah, bersabarlah dan bersabarlah. Jika hari ini langit itu cerah, belum tentu cuacanya baik. Jika hari ini langit itu hujan, belum tentu cuacanya buruk.

Wahai diri, simpanlah anganmu, jejaklah di bumi nyata. Lihat sekitarmu, hargai apa yg dimiliki. Cubalah menghargai walaupun tidak dihargai.

Wahai minda, jernihkan dirimu. Ungkaikan segala kekusutan, hilangkan kabut keraguan. Bertindaklah secara berhikmah. Ingatlah, sekali gagal bukan selamanya gagal. Bersabarlah, bersabarlah dan bersabarlah. Ingatlah. Di sebalik awan mendung itu tersembunyi sinar mentari yang terang, Pahit itu cabaran tetapi yang manis itu belum tentu kurniaan. wallahualam...

~Ilmu Ikhlas~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/12/2009 02:41:00 AM 0 PeMbErI IdeA Links to this post
“Mari ku ajarkan ilmu ikhlas.” Kata seorang guru kepada anak muridnya.

“Nanti saya ambilkan buku dan pena untuk menulis,”

“Tak payah, bawa sahaja karung guni”

“Karung guni?” Kata anak muridnya seolah-olah tidak percaya.

“Mari kita ke pasar!”

Dalam perjalanan ke pasar mereka melalui jalan yang berbatu-batu.

“Kutip batu-batu yang besar dan masukkan ke dalam karung guni itu." Kata guru itu memberi arahan. Tanpa soal, anak muridnya memasukkan batu-batu besar yang mereka temui sepanjang jalan.

“Cukup?”

“Belum. Isi sampai penuh karung guni itu.” Sampai di pasar, mereka berdua tidak membeli apa-apa. Hanya belegar-legar dan melihat-lihat kemudian beredar ke luar.

“Tuan guru, kita tidak beli apa-apa?”

“Tidak. Bukankah karung gunimu sudah penuh?”

“Ya,ya…” Kata si murid, agak kelelahan.

“Banyak Beli barang.” Tegur seorang kenalan apabila melihat mereka dengan guni yang kelihatan penuh.

“wah, tentu mereka berdua ini orang kaya! Banyak sungguh barang yang mereka beli.'' Kata seseorang.

“Agaknya mereka hendak buat kenduri besar kot," Kata yang lain pula.

Sebaik kembali ke tempat tinggal mereka,si murid meletakkan guni yang berisi batu-batu tadi. “Oh,sungguh letih! Apa yang kita hendak buat dengan batu-batu ini tuan guru?”

“Tak buat apa-apa”

“Eh,kalau begitu letih sajalah saya.” Balas anak murid.

“Letih memang letih tapi kamu dah dapat ilmu ikhlas”

“Ikhlas?” Tanya anak murid kehairanan.

“kamu dah belajar apa akibatnya kalau tidak ikhlas dalam beramal”

“Dengan memikul batu-batu ini?”

“Ya, batu-batu itu umpama amalan yang riyak. Tidak ikhlas. Orang memujinya seperti orang-orang di pasar tadi yang memuji kamu banyaknya barang yang kamu beli. Tapi, kamu sendiri tahu itu bukan barang makanan atau keperluan,tetap hanya batu-batu.”

“Amal yang tidak ikhlas umpama batu-batu ini?

“Ya, hanya berat sahaja ditanggung. Dipuji orang, tetapi tidak ada nilainya di sisi Allah, yang kamu dapat, hanyalah penat.”

“ya, sekarang saya faham apa akibatnya beramal tetapi tidak ikhlas!” Ujar si murid.

Pengajaran: Ramai manusia yang tertipu dalam beramal kerana mengharapkan pujian. Padahal kata-kata pujian hakikatnya hanya menyebabkan diri terseksa kerana terpaksa hidup dalam keadaan yang bermuka-muka. Rugi benar orang yang tidak ikhlas, terseksa di dunia juga terseksa di akhirat.


Sumber: Majalah solusi isu 10



~wanita solehah~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/12/2009 02:33:00 AM 0 PeMbErI IdeA Links to this post

~woman~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/12/2009 02:18:00 AM 0 PeMbErI IdeA Links to this post

11 December 2009

~cerita disebalik result~

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/11/2009 10:55:00 PM 0 PeMbErI IdeA Links to this post
salam...
alhamdulillah result aku kali clear...huhuhu... aku dh cuba sedaya upaya aku..aku dh wat yang terbaik tp maybe bukan rezeki aku... aku kne redha.. maybe ini yang terbaik utk aku... tidak riak dan bersyukur dan redha ketentuanNya...

camne nk naik kn semangat yg dah jatuh ni ea? huhuhu... kadang2 aku terfkir camne nk jadi seorg yang hebat..hmmm... adakah aku seorg yang hebat?.. aku kne btul2 start engine ...jangan toleh blakang..ape yg dh lepas biar kn lps n jadi kn ia pengajaran...yang penting masa depan aku...masih jauh lagi...

seorg sahabat ade bgtau"sha.... wake up,defeat may test you... it need not stop u...sometimes at first you don't succeed....so gurl you need to try another way....for every obstacle in ur life there is a solution.....beb,the greatest mistake is giving up...so,think about it k... i know u can do better than this...maybe Allah want to test you..."

huhuh... thanks dude...aku mmg rase cam rendah diri sgt2 skrg thats why aku x nak tgk result aku... hhuhu...ade gak org yg kate " haha nie je ke yang mampu ko wat??? truk giler...cam xyah blajar lagi bgus...buang mase je" ..seriously ...pedas sungguh kata2 itu.. sampai mati aku akan ingat!!!...pointer x menentukan mase depan kite weh.. just look n see... ape ko ingt ko bgus sgt ar... mmg nk cari pasal dgn aku...rasenye xperlu kot ckap camtue... mmg sengaja nk makan penampar aku agak nye...

sabo2 sha ...inilah dugaan hidup ..org selalu memandang rendah kita.... kutuk kita mcm2... nmpk je slh kita...pahit camne pun kne telan gak... pandangan kita x diambil kira...

ape pun sharima kne byk2 bersabar....

09 December 2009

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/09/2009 02:18:00 PM 0 PeMbErI IdeA Links to this post
salam...

huhuhu...rase cam xsabar plak nk naek sem baru..1st skali mmg ar sgt seronok coz dpt jumpe org yang disayangi..heheh...yg lain sebab aku nk mulakan kehidupan aku yg baru...dulu aku sgt rase berat nk pi kelas coz terpk bertapa tinggi n curam nye tangga kt blakang fak tue...huhu..penat giler kalu naik..semput jap gak aku ...tue yg cam mls2 sgt tue... tp sem depan best coz amir ade...tp aku kne awl sikit ke klas coz nk parking kete kt situ..kerana memandangkan parking kt situ amat terhad..huhhu... xpe2...lagi awl ke kelas lagi bgus kn2..hehehe... leh breakfast kt cafe...

sem depan adalah pertama kali dalam hidup aku dok uma sewa hehe..agak2 camne ea dok uma sewa ni?? hehe..byk pakai duet ke?hhuhuhu..aku mula risau tentang kewangan aku sem depan...dpt kah aku belanja duet aku dgn cermat? dptkah aku wat saving sikit?huhuhu insyAllah...

lagi satu..aku sgt berharap agar amir x wat hal or byk meragam..coz nnti confirm byk pakai duet nk servis dia..huhhuhu..amir syggg...jgn wat hal ea2?? ...ksian dak sha nnti..huhhuhu

p/s:risau sok kuar result...berdebar rasenye...huhuhu

08 December 2009

Through My Window

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/08/2009 10:42:00 PM 0 PeMbErI IdeA Links to this post

Don’t want much, I just want everything
Thought that I could, do almost anything
One step in front of the other
Thought that I could do it alone

In the blink of an eye, it’s just another day
Telling me why, I’ll find another way
Got this feeling, got me reeling
I can almost start believing

Now there’s me and you
And we are not alone
You and me, me are together now
Through my window
, I can see there’s
More than you and more than me

Me and you, And we are not alone
Different view, We are together now
Through my window, I can see
Our wildest dreams could be so real

I see a spark, it starts a fire
Is this the one worth waiting for?
Thought that I could do it without you
Can’t exist like this anymore

Now there’s me and you
And we are not alone
You and me
We are together now

Through my window, I can see there’s
More than you and more than me

Now there’s me and you, you and me
We are not alone and we are together
Through my window I can see
Our wildest dreams could be so real

05 December 2009

tommy page- a shoulder to cry on

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/05/2009 05:50:00 PM 0 PeMbErI IdeA Links to this post
Life is full of lots of up and downs,
And the distance feels further when you're headed for the ground,
And there is nothing more painful than to let you're feelings take
you down,
It's so hard to know the way you feel inside,
When there's many thoughts and feelings that you hide,
But you might feel better if you let me walk with you
by your side,

And when you need a shoulder to cry on,
When you need a friend to rely on,
When the whole world is gone,
You won't be alone, cause I'll be there,
I'll be your shoulder to cry on,
I'll be there,
I'll be a friend to rely on,
When the whole world is gone,
you won't be alone, cause I'll be there.

All of the times when everything is wrong
And you're feeling like
There's no use going on
You can't give it up
I hope you work it out and carry on
Side by side,
With you till the end
I'll always be the one to firmly hold your hand
no matter what is said or done
our love will always continue on

Everyone needs a shoulder to cry on
everyone needs a friend to rely on
When the whole world is gone
you won't be alone cause I'll be there
I'll be your shoulder to cry on
I'll be there
I'll be the one you rely on
when the whole world's gone
you won't be alone
cause I'll be there!

And when the whole world is gone
You'll always have my shoulder to cry on....

04 December 2009

dugaan

DiKarAnG oleh: SHA AZIS PaDA 12/04/2009 11:53:00 PM 0 PeMbErI IdeA Links to this post
salam...
dh lame sgt aku tinggalkan blog aku ni..hmmm... xtau nk tulis ape...alhamdulillah kehidupan aku berjalan seperti biase...mmg suatu perjalanan tidak selalu indah...langit x selalu cerah..byk dugaan yg aku tempuh dlm sebulan...rase nyer x perlu cite disini ape yg berlaku...coz aku dh mls nk fikir lagi... sakit nyer hati hanya Allah s.w.t yg tau...sabar...sabar... dugaan banyak matangkn cara kita berfikir...mengajar kite erti kehidupan... lebih dekat dgn Nya...n etc... yang mampu aku kate kn sabar2...ade hikmah sumer tue...